مفاهیم و آموزش های اولیه اینترنت
وبلاگ سنگ تموم
عکس های فوتبالی-آموزش وبلاگنویسی-اینترنت و ...

مفاهیم و آموزش های اولیه اینترنت

URL (Uniform Resource Locator):

این همان آدرس سایت ها و یا وبلاگ هاست، برای مثال URL وبلاگ سنگ تموم www.sangtamoom.loxblog.com است.  و این چیزی است که ما خیلی در سایت های خارجی و در قسمت های معرفی وبلاگ یا سایت خود به موتور های جستجو می بینیم.

WWW (World Wide Web):

این واژه در فارسی به معنای شبکه گسترده جهان ( بعضی ها هم آن را تار جهان گستر معنی کرده اند.)

است و همینطور که می دونید این همون چیزی است که ما در اول بیشتر سایت ها و یا وبلاگ ها وارد می کنیم. این www به مرورگر میگه که اطلاعات را از شبکه گسترده جهانی فراخوانی کن.

Hyperlink (فوق پیوند):

این همان چیزی است که ما اون رو بصورت خلاصه می گیم لینک. به احتمال خیلی زیاد در صفحات اینترنتی دیدید که متن هایی با رنگ آبی ( البته معمولا آبی است و می تواند رنگ های دیگر نیز باشد) مثل همین لینک وبلاگ سنگ تموم که در بالای متن موجود است. خلاصه فوق پیوند و یا همون لینک خودمون، من و شمای بازدیدکننده رو به صفحه ای دیگر راهنمایی می کند. البته احتمال این وجود داره مثلا بجای باز کردن صفحه ی دیگر برای ما موسیقی پخش کنه و یا برنامه ای را برای ما بازکنه. البته بگم که بجای متن ( مثل بالا) می تونه تصویر و یا نمودار و ... باشه که ما رو به صفحه ی دیگر ببره و با برنامه ای روبرامون باز کنه و ... .

Web Browser (مرورگر وب):

مرورگر نرم افزاری است که امکان مشاهده صفحات وب را برای ما فراهم می آورد. ویا به عبارتی دیگر مرورگر مبدل فرمت و نوشته ها در وب و اینترنت است، که فرمت های وب و اینترنت را برای ما به نحوی نمایش می دهند که قابل خواندن باشد. و اگر بخوام ساده تر بگم این جوری میشه که: فرمت صفحات وب Html  ویا Xml  می باشد که افراد با استفاده از این مرورگرها قادر به خواندن این صفحات هستند. ویا به عبارتی مرورگرها نقش تفسیر فرمت های Html  ویا Xml  را بازی می کنند. در کل مرورگرهای بسیار زیادی وجود دارد که نسبتا همه ی آن ها در یک قالب طراحی می شوند.

پروتکل (Protocol):

چیزی است که نوع و روش انتقال اطلاعات را بین کامپیوتر ها مشخص می کند. از معروفترین این پروتکل ها می توان http را نام برد که پروتکل پیش فرض بیشتر صفحات وب می باشد. البته پروتکل https  که اطلاعات را بصورت رمزنگاری شده رد و بدل می کند نیز وجود دارد. بازهم پروتکل های دیگری وجود دارد.

این پروتکل ها این جوری هستند: http:// ………………………………………

ISP (آی اس پی):

شما وقتی می خواهید به اینترنت وصل شوید باید با ISP محلی تون ارتباط برقرار کنید تا بتونید به اینترنت وصل بشید، به عبارتی دیگر ISP ها واسطه ی اتصال شما به اینترنت هستند. اگر بخواهم ISP ها را نام ببرم باید این جوری بگم: Dial-Up و ADSL و DSL و ...

Server (سرویس دهنده یا سرور) و Client  (سرویس گیرنده یا کلاینت):

همانطور که از نام این واژه ها مشخص است سرور سرویس دهنده و کلاینت سرویس گیرنده میباشد که البته بحث سرویس دهنده و گیرنده در شبکه مطرح می شود. برای مثال شاید شما وقتی می خواهید بازی های آنلاین اینترنتی کنید دیده باشید که معمولا از شما می خواهد تا سرور مورد نظرتون رو انتخاب کنید این دقیقا همون شبکه ی است که در اون سرویس دهنده و سرویس گیرنده وجود داره. که شمای بازی کننده سرویس گیرنده هستید.

HTML ویا XML:

این ها همون زبون وب یا اینترنت هستند، و برای همین است که مرور گرها وجود دارند چون اگر زبون اینترنت HTML ویا XML نبود دیگه الان نیازی به مرورگر هم نبود. چرا که مرورگرها مبدل زبان وب به زبان قابل خواندن هستند.

 

 

نویسنده: سجاد رحمانی  

کاری بود از وبلاگ " سنگ تموم " به آدرس www.sangtamoom.loxblog.com

 

هر گونه گپی برداری و انتشار از این مطلب غیرمجاز بوده و پیگرد قانونی دارد

 

 

 






تاريخ : یک شنبه 6 شهريور 1390برچسب:مفاهیم و آموزش های اولیه اینترنت,اینترنت,آموزش,آموزش مبتدی اینترنت,مفاهیم,مفاهیم اینترنت,اصطلاحات اینترنت,اینترنتی,جالب,وبلاگ سنگ تموم,وبلاگ,اینترنت,سنگ تموم,سنگ,تموم,وبلاگ,وب,لاگ,مفاهیم اولیه اینترنت,آموزش رایگان اینترنت,آموزش مجانی اینترنت,رایگان,آموزش آنلاین اینترنت,آموزش آنلاین و رایگان اینترنت,آموزش اولیه اینترنت,کلا,اینترنت,جالب,جذاب,سجاد,سجادرحمانی,سجاد رحمانی,وبلاگ سجاد رحمانی,وبلاگ سجادرحمانی,وبلاگ سجاد,سجاد جون,اینترنت,آموزش,اینترنت,رایگان,
ارسال توسط سجاد رحمانی